Cum ajung blogger de succes?

Articolul de față participă la Blog Power (BP), pe o temă propusă de Uries (al cărui blog are un design foarte frumos, observație absolut fără legătură cu subiectul nostru). Dincolo de BP, informațiile prezentate aici pot fi utile și bloggerului aflat la început de drum sau vizitatorului cazual din Google care dorește să își deschidă blog. Revenind la concurs, tema lui este formulată astfel:

Blogger de succes?
  • Vrei sa devii un blogger cunoscut in bloggosfera romaneasca? Cum procedezi?
  • Ce insemna pentru tine sa fii blogger?
  • Jurnalistii consacrati pot fi de succes si in online?
Un răspuns complet nu poate fi dat fără a trasa în prealabil cadrul sau contextul discuției și din acest punct de vedere se cere a defini cuvântul succes. Fiecare poate avea perspectiva lui asupra succesului și atunci ce înseamnă blogger de succes și cum să dai sfaturi în direcția asta? De exemplu X se apucă de blogging pentru a face bani online, Y dorește trafic, Z vrea Page Rank mare în timp ce T este mulțumit să-și facă prieteni virtuali cu care să schimbe idei. Ce este, așadar, succesul în blogging? Ei bine, răspunsul este că fiecare din cele de mai sus și toate la un loc. De ce? Pentru că ele vin de obicei la pachet. Dacă ai Page Rank atunci vei avea și trafic (din Google), dacă ai trafic atunci îți vei face și prieteni, prietenii îți vor pune linkuri pe siturile lor și astfel îți va crește Page Rank-ul iar când le ai pe acestea vor apare și oportunitățile de afaceri. Cu alte cuvinte, diferențele dintre aceste obiective sau forme de succes nu sunt atât de mari, am putea spune plastic că ele sunt toate laturi ale aceluiași corp geometric. Ne rămâne acum cuvântul blogger, dar momentan o să mă rezum la a spune că bloggerul este o persoană care are blog urmând ca ulterior să revin asupra acestei definiții.

blogger de succes

Acum că avem o idee despre ce înseamnă blogger de succes, cum ajungem acolo? Sau, ca să facem o paralelă cu formatul temei, am explicat titlul și putem trece la punctul 1: Vrei să devii un blogger cunoscut în blogosfera românească? Cum procedezi? După părerea mea, prima întrebare este oarecum ciudată, în sensul că nu văd vreo mare relevanță a faptului că blogosfera-i românească sau suedeză. Pentru a ajunge cântăreț de succes, un artist va avea nevoie de aceleași calități, respectiv voce și talent muzical, indiferent de țara în care se află și de limba în care cântă. Sigur, există unele diferențe de suprafață, în China n-are voie să cânte despre comunism, în SUA trebuie să fie atent la rasism iar în România să nu fie țepuit. Dincolo de asta tot vocea și talentul muzical sunt baza, atât în România cât și-n China sau în State, fără ele n-are cum iar cu ele are șanse. Care să fie însă această voce și acest talent în blogging? Ușor de dedus: scrisul. La fel cum cântărețul are nevoie de voce, bloggerul are nevoie de talent la scris. De fapt în asta constă cheia întregii chestiuni. Dar să le luăm pe îndelete.

Nu există niciun mister. Rețeta succesului în blogging este banal de simplă și se poate abstractiza în următoarea ecuație: succes = conținut de calitate + atragerea de cititori + fidelizarea cititorilor.

În primul rând aveți nevoie de conținut de calitate, original, nu puteți face nimic fără el. Original înseamnă mai mult decât să nu fie copiat. Nu-i de ajuns că aveți un articol unic (în sensul că nu-i tras la indigo) dacă el nu aduce nimic nou pe masă, nu spune nimic în plus față de celelalte mii de articole pe tema respectivă. Sau puteți să vă gândiți în felul următor: un internaut care ajunge pe blogul dvs și vă citește textul, ce părere are despre el? I se pare anost sau interesant? Simte nevoia să comenteze pe marginea lui, să îl arate și altora, să revină pe blogul dvs a doua zi? Dacă da, atunci sunteți pe calea cea bună. De remarcat aici că nu trebuie să vă cheme Eminescu, e suficient să fiți peste medie. Se vor găsi cu siguranță alții sub dvs, care să vă poată deveni cititori. Desigur, cu cât aveți mai mult talent, cu atât mai bine.

Dar degeaba aveți articole minunate, geniale chiar, dacă nu știe nimeni de ele. Al doilea pas este deci să vă promovați textele. Puteți face asta în mai multe moduri. Puteți să vă faceți cont pe diverse grupuri sau rețele sociale, cum ar fi Facebook-ul, unde să vă împrieteniți cu alte persoane și apoi să puneți acolo linkuri spre articolele voastre; poate o parte din acele persoane vă vor deveni cititori. O altă idee este să comentați pe alte bloguri, atunci veți putea obține atât cititori noi cât și linkuri. Google poate fi și el o sursă importantă de trafic, pentru asta e bine să aveți un blog optimizat pentru motoarele de căutare (SEO). Mai puteți ieși pe stradă dezbrăcați, purtând o pancartă mare cu adresa blogului dvs, deși asta s-ar putea să vă creeze alte probleme. Revenind la metodele clasice, sigur, a obține linkuri spre voi ajută, a deveni cunoscut pe rețelele sociale ajută, a vă face un nume în blogosferă ajută.

Bun, să zicem că ați scris un articol de calitate și ați adus un cititor pe blog. Pasul trei este să-l faceți să nu mai plece. Asta înseamnă două lucruri: în primul rând, să îl faceți ca măcar să citească articolul în cauză :) iar în al doilea rând, sigur, să revină a doua zi. La ce mă refer? Păi, iată câteva motive pentru care eu ies imediat de pe un blog:
  • Blogul pe care am ajuns este plin de reclame, astfel încât cu greu ajung la conținut;
  • Blogul pe care am ajuns este plin de briz-brizuri, lumini care clipesc, păsărele care zboară, muzică care cântă și nu știu de unde să o opresc șamd. Poate că unora vi se pare fain dar gândiți-vă de mai multe ori.
  • Pagina pe care am ajuns se încarcă foaaarte greeeeuuuuu...
  • Aspectul blogului e extrem de neîngrijit, culorile sunt stridente, sau închise, pe fond negru.
Iată acum și câteva motive care mă fac să revin pe un blog:
  • Autorul este politicos și îmi răspunde la comentarii. De ce mi-aș dori să revin acolo unde nu sunt băgat în seamă?
  • Autorul are un limbaj decent, civilizat.
  • Autorul acceptă opinii contrare cu ale lui și nu îmi cenzurează comentariile doar pentru că gândesc altfel decât el. Ar fi monoton să gândim toți la fel, nu credeți?
  • Autorul intră și el pe blogul meu.
  • Autorul postează un articol nou. Oricât de bun ar fi articolul citit la el anul trecut, dacă de atunci n-a mai scris nimic, cât credeți că voi mai reveni?
Cred că în mare v-ați prins. Contează să aveți conținut de calitate, apoi să aduceți cititori. Și apoi să scrieți. Și iar să aduceți cititori. Și iar să scrieți. Și iar. Și iar. Pașii 2 și 3 sunt foarte importanți, multă lume îi ignoră, de fapt nu trebuie să fiți extrem de talentat, puteți să vă deschideți un blog pe o nișă, aveți o pasiune, să zicem că sunteți pescar, vă faceți un blog de pescuit și targetați (țintiți) cu el pescarii care știu mai puțin decât dvs. Dar contează să continuați să scrieți (pentru a nu vă pierde publicul existent) și să aduceți noi și noi cititori (pentru a vă mări bazinul de cititori). Comentariile pe alte bloguri sunt o idee, bloggerul este un cititor de elită, el vă va aduce comentarii de calitate și în timp veți obține și linkuri spre blog. Nu-i ușor. Dar nici greu tare, cine vrea nevoie mare luptă, sare, dă din coate și PR-ul tot îl scoate, chiar dacă scriind poezii pe un blog de tehnologie. Implică un efort, implică dedicație, e bine să îți placă ce faci, altfel va fi cam fără sevă. Dar vorba aia, dacă un drum e lipsit de obstacole înseamnă că nu duce nicăieri.

După cum vedeți, subiectul poate fi tratat pe larg, mă opresc însă aici și trec la ultimele două întrebări, pe care o să le tratez mai fugitiv că poate vă e foame. Ce înseamnă pentru tine să fii blogger? În introducere am scris că blogger este cel care deține un blog. Dați-mi voie să rectific. Bloggerul este cel care deține un blog și scrie pe el constant, dând dovadă de seriozitate. Ideal ar fi un articol pe zi, sigur că nu toată lumea poate dar e foarte important să existe o constanță, o regularitate, chiar dacă nu zilnică. Altfel, nu-i de ajuns să ai blog ca să te numești blogger, după cum simplul fapt că ai mașină nu te face șofer, simplul fapt că știi găti nu te face bucătar și simplul fapt că ai calculator nu te face informatician. Decât cel mult amator, fals și de conjunctură, ceea ce, cum să vă zic, nu prea duce la succese. Eventual la succesuri. Asta da! :)

În fine, ultimul punct ne întreabă dacă jurnaliștii consacrați pot fi de succes și în online. Jurnaliștii consacrați, ca și chibiții amatori, pot ajunge bloggeri de succes, în măsura în care respectă indicațiile de mai sus. Aceștia (jurnaliștii) au avantajul tehnicii (au făcut o școală, știu să se exprime, au noțiuni de etică și deontologie, se presupune că au o cultură generală mai bogată) dar dezavantajul topicului (este greu să obții de unul singur performanțe pe știri, când toate trusturile sau agențiile media au deja publicații online la care contribuie zeci de editori). Dar dacă acești jurnaliști abordează doar un segment al știrilor, sau dacă își fac un blog pe cu totul alte domenii, atunci desigur că și ei pot reuși, la fel ca oricare altul, beneficiind chiar de avantajele amintite mai sus. Dacă în schimb „consacrarea” lor din offline s-a făcut doar pe bază de pile și cunoștințe, atunci în online vor da chix.

Este și cazul atâtor personalități care își deschid blog, aceste bloguri sunt foarte populare deoarece atrag trafic din altă parte, dintre fanii acelei personalități, dar multe sunt stelele de pe cer și scurtă noaptea, un astfel de blog nu va rezista probei timpului, este doar un succes temporar. Avantajul pe internet e că unul de durată nu se poate obține decât pe merit.

Gata. A, și da, succese!

PS: Dintre celelalte articole participante, mi-au plăcut în mod deosebit și vă recomand: Nymphetamine sau Bianca Badea, Blogger de succes și... Blogger de succes. :)

28 comentarii

Dana Lalici la 6 august 2013, 08:20

Vezi, noi ne-am inghesuit si tu ai scris primul ( sau printre primii ca nu am mai verificat ce si cum). Dovada ca femeile...dau din gura, barbatii perefera actiunea. :)
Acum despre articol: interesant ( aoleu, ce banal comentariu...:) ), mi-a placut mai ales ideea pachetului din primul paragraf.
Nu prea reusesc eu sa spun chestii interesante pe marginea subiectului, pentru simplul motiv ca ai enuntat aici lucruri de bun simt cu care sunt de acord. Un articol pe zi si asta a la long? Dumnezeule, asta e mai usor de zis decat de facut!!!

Maria Calin la 6 august 2013, 08:37

Așa cum m-ai învățat de ceva timp, o temă tratată cu seriozitate și scrisă cu profesionalism.
Ai spus tot ce se putea spune. Poate alții știu mai mult, dar la cât de puține știu eu, îmi este de mare folos.Pentru toate îți mulțumesc!

Traian Uries la 6 august 2013, 08:51

Referitor la insemnarea "blogosfera-i românească sau suedeză", am o parere pe scurt: daca scriu articole in limba suedeza si targhetez piata romaneasca o sa am ca cititori cativa oameni de afaceri care tranziteaza Romania. Deci?

Cristi la 6 august 2013, 09:46

8 ore în fiecare zi? Geez, cum se poate așa ceva? Dar dacă ai nevoie de bani ca să trăiești, se poate. Așa că merge 8 ore pe zi, excepție sâmbăta și duminica, la lucru. :)

Eu am descris un fel de vârf. Poți și un articol la 2-3 zile, dar să fie constant. După un timp devine ușor.

Cristi la 6 august 2013, 09:47

Stai puțin că nu-i pe chestii oficiale aici. Scrie și tu părerea ta, cum vezi succesul în blogging, ce înseamnă el pentru tine și care ar fi pașii ca să ajungi acolo. Nu trebuie neapărat o abordare din asta, tehnică. :P

Cristi la 6 august 2013, 09:55

Păi nu, că dacă scrii articole în suedeză targetezi vorbitorii de limbă suedeză, adică blogosfera suedeză. Dacă or mai fi 1-2 români sau britanici care știu suedeză, ei sunt excepții. Mai departe, faptul că scrii despre piața românească ține de nișa blogului, la fel de bine ai putea scrie despre fluturi. Asta e nișa, domeniul pe care scrii. Iar pentru a avea succes cu un astfel de blog, îți trebuie (1) talent la scris și (2) cunoașterea pieței românești, ca să nu vorbești prostii.

Exact la fel ar fi dacă ai scrie în română despre piața din Turcia, atunci ai targeta afaceriști români care vor să deschidă firme în Turcia. Și în acest caz, deși diferă limba, exact aceleași calități ți se cer ca blogger: (1) talent la scris și (2) cunoașterea pieței turcești, că despre ea scrii.

De aceea afirm că limba în care scrii nu contează atât de mult pentru succes. Indiferent de limbă, ți se cer două lucruri: talent la scris și cunoașterea nișei sau domeniului pe care îl abordezi pe blog.

CZ la 6 august 2013, 14:29

Cu adevarat tehnologie pe intelesul tuturor! Foarte clar spus, astfel incat eu simt nevoia sa-mi regandesc toata treaba cu blogul personal!... Si mai cred ca ma voi abona la postari, poate reusesc si eu sa ma pun la punct cu partea tehnica.

Cristi la 6 august 2013, 21:25

Păi dacă ți-a plăcut așa de mult, îmi poți da chiar un like și un +1 pe pagina asta cu articolul și pe pagina principală a blogului! :) Blogul este nou și aceste like-uri sau +1 mă ajută să îl cresc. Nu strică nici să scrii un articol despre el, dacă și când ai chef/timp. :P

Altfel, mersi de aprecieri. Este sus o pagină Întreabă-mă, dacă ai vreodată o nelămurire nu ezita!

Dana Lalici la 7 august 2013, 23:39

Un articol la 2-3 zile e mai digerabil. SDi da, devbine usor dupa un timp...sau macar mai usor. Dar totusi, cum spunea un cunoscut...nu e cu pontaj...Sau este?

Dana Lalici la 7 august 2013, 23:40

Ca mi-am amintit..unde ai tu g+ la articol? Ca eu nu il gasesc...

Cristi la 8 august 2013, 01:40

Păi depinde de context. :)

În cadrul discuției noastre, nu ai nicio hârtie de semnat sub nas, dar - ca pe orice cale către succes - există un pontaj implicit, pe care dacă nu îl bifezi n-ai cum să urci. Sigur că nu te verifică nimeni dacă ai fost sau nu la lucru dar o să observi că neținându-te de treabă (scris), nu obții rezultate.

Ideea cu un articol pe zi e că e o frecvență excelentă din multe puncte de vedere. E bună pentru Google, e bună pentru tine că îți creează un anumit ritm și te face să te ții de treabă, e bună pentru cititor că îi creează obișnuința de a intra la tine pe blog. Când are ceva timp liber sau nu știe ce să citească, va intra la tine că știe că ai un articol nou zilnic. Altfel, cititorii se mai pierd, intră azi, mai intră peste două zile, poate săptămâna viitoare nu mai intră.

Încă o dată, e o posibilă abordare. Poți și un articol la 3-4 zile, așa o să îl vadă mai mulți, pentru unii un articol pe zi este prea mult. Dar e important să existe o constanță. De exemplu e mai bine să scrii o dată pe săptămână, dar să existe ritmul ăsta săptămânal de la care să nu deviezi, decât să scrii 5 luni zilnic și apoi să faci pauză un an.

Așa cred.

Cristi la 8 august 2013, 01:43

Să nu uităm că nu vorbim de blogging pur și simplu ci de succes, înțeles și ca ascensiunea și impunerea ta în blogosferă. Dacă ar fi doar scris de plăcere ar putea fi făcut după alte ritmuri (interne, ale inspirației, să zicem, poate) dar dacă vrei succes, el va cere un anumit efort, o energie direcționată clar. Cu cât e mai mare, cu atât vei avea un succes mai rapid și mai răsunător. :)

Cristi la 8 august 2013, 01:48

Păi sus în dreapta. Vezi și ultimul articol, Gânduri răzlețe. :)

Liviu Bimbea la 8 august 2013, 14:45

Noa serbus Cristi. Am citit cu interes articolul tău și mi-a plăcut cum ai abordat tema. De la mine ai un +1 dar să văd cum îl înregistrez și să văd despre ce blog este vorba pentru a-l trece în lista de urmărit.
Să ai o zi bună.

Liviu Bimbea la 8 august 2013, 14:51

Cred că am reușit.

Cristi la 8 august 2013, 17:17

Mersi de aprecieri și de +1! :)

Denisa la 9 august 2013, 09:09

Interesant articolul. "De exemplu X se apucă de blogging pentru a face bani online, Y dorește trafic, Z vrea Page Rank mare în timp ce T este mulțumit să-și facă prieteni virtuali cu care să schimbe idei. Ce este, așadar, succesul în blogging? Ei bine, răspunsul este că fiecare din cele de mai sus și toate la un loc. De ce? Pentru că ele vin de obicei la pachet." La pachet...hmm, ai foarte mare dreptate. Dar sunt foarte multi bloggeri care dupa ce se vad cu sacii in caruta abandoneaza, chiar daca au depus multa munca si au facut treaba buna. Pacat...

Cristi la 9 august 2013, 10:07

Mai sunt unii care-și șterg blogurile. Nu știu de ce, pentru mine e ca și cum te-ai renega pe tine însuți. Indiferent ce ai scris, oricât de naiv ți s-ar părea acum, te reflectă, e trecutul tău. Iar blogul are viață, pe el poate intra lume din Google, poate peste un an îți vine cheful să scrii din nou. În plus, are un Page Rank și continuă să îi ajute pe prietenii din blogroll dacă îl lași. Dar nu, tu te decizi să-l ștergi...

Nu i-am înțeles pe oamenii care fac asta.

Cristi la 9 august 2013, 10:07

PS: Și mulțumesc de aprecieri. Acest blog este nou. Dacă vrei să mă ajuți, îmi poți da +1 sus în dreapta, mai ales pe pagina principală a blogului (aici afectează doar articolul) și eventual like la pagina de FB a blogului. :)

Anonim la 11 august 2013, 07:53

Un articol util pt incepatori, cu sfaturi practice!
Ioana S (konkursman.com)

Robert Ilie la 16 august 2013, 17:09

Frumoase cuvinte, frumoasă abordare. Am mai învățat ceva, că tot îmi zici că sunt la gradiniță. :)

Cristi la 16 august 2013, 20:36

:)) Mersi.

Florin la 23 noiembrie 2013, 01:42

Sare, piper acest articul are tot ce ii trebuie. Felicitari!!!

Ethos la 23 noiembrie 2013, 19:07

Dar mersi. Dacă vrei și un sfat SEO-related, scoate etichetele de pe prima pagină.

Cantoru Junior la 13 decembrie 2013, 00:11

Salutări. Băi deci ma uit la voi, nu ştiu, cred ca toţi sunteşi bloggeri de ceva timp( mult timp ), pentru ca aveţi un altfel de vocabular. Eu sunt foarte, cum să îi zic, sunt în floarea vârstei, în bloging ma refer. Mulţumesc autorului acestui articol pentru informaţiile furnizate şi m-aş bucura tare mult dacă macar o dată aţi intra pe blogul meu: http://minipaparazzi.blogspot.ro/. Scuze dacă am facut reclamă. Succes tuturor!

elena costache la 17 martie 2014, 12:57

Frumos articol scris și chiar interesant, chiar și foarte util
multumesc de informații o zi buna pa

Ethos la 18 martie 2014, 18:16

Mersi, la fel și ție. :)

Iulian la 4 iulie 2014, 22:25

Mulţumesc de articol ! daca vrei sa ma ajuţi cu publicitate , uite-mi aici blogul :
http://blogul-meu-interesant.blogspot.ro/

Pentru afișarea avatarului, utilizați un cont Google. Nu faceți reclamă: comentariile cu linkuri spre magazine online (inclusiv pe nick) vor fi marcate cu spam. Lucru pe care probabil nu-l doriți, dacă ne gândim că blogul de față e găzduit de Google.

Comentarii

ZeList

Arhivă