Adio, Winamp!

Cunoscutul player audio Winamp se va închide de azi în 7 zile. Anunțul a fost postat și pe site-ul oficial, deținut de AOL. Astfel ia sfârșit aproape o emblemă, un soft cu care majoritatea dintre noi am crescut. De fapt, aproape sigur cel mai popular player audio. Și atunci, de ce este tras pe dreapta?

WordPress 3.8 - Parker

Versiunea 3.8 (intitulată Parker) a celebrei platforme de bloging WordPress, realizată sub aripa lui Matt Mullenweg și lansată azi, aduce niște schimbări mai ales designului. Apropo, Matt este unul din fondatorii platformei WordPress, motiv pentru care site-ul lui cu citate și chestii „ușoare” are PageRank 8.

WordPress update

Cum spuneam, modificări în ce privește designul. Care este acum mai „modern”, are un contrast puternic și e fluid (se adaptează și se vede bine pe orice dispozitiv, gen laptop, tabletă, telefon). Eu am păreri oarecum contradictorii despre noul aspect. E frumos, dar parcă e și deranjant pentru ochi, l-aș prefera fără ditamai contrastul. Există 8 teme (color schemes) pe care le poți selecta din profilul tău, dar ele arată la o primă vedere și mai rău decât tema implicită. :) Oricum, poate e o chestie de obișnuință.

Mici îmbunătățiri la managerul de teme (ale blogului de data asta) și 24 (Twenty Fourteen) ca temă implicită când instalați un blog nou, 24 care are formatul unui magazin. Actualizarea a decurs fără probleme pe mai multe bloguri.

Autentificare în doi pași pe wordpress.com

Am o mulțime de subiecte interesante pe care vreau să le tratez zilele următoare dar pentru moment voi vorbi despre cum Automattic, firma din spatele serviciului wordpress.com, dă din gard în șanț. Articolul de față se adresează cu precădere celor care au bloguri găzduite pe wordpress.com, dar nu numai lor.

Un nou update de PageRank de la Google

După cum scriam într-un articol anterior despre update-ul de PageRank, PageRank-ul nu a dispărut. Contrar însă a ce ne-a lăsat să credem Matt Cutts,

pagerank update 2013

Google s-a gândit să ne facă un cadou de Moș Nicolae și a actualizat PageRank-urile site-urilor în dimineața acestei zile. Verificați așadar ce PageRank aveți acum (o puteți face de exemplu aici) pentru că s-ar putea să fie modificat. Încă n-aș putea să vă spun cum se prezintă situația per ansamblu, adică dacă tendința a fost ascendentă sau descendentă, dar după ce voi afla aceste date probabil le voi publica.

În ce mă privește, am pierdut PageRank-ul de pe Netxplor, care de la 2 s-a făcut 0. Bine, nu prea îmi e clar cum de avea 2 în momentul când l-am preluat, blogul nefiind actualizat de câțiva ani și neavând linkuri spre el, iar apoi l-am populat aproape exclusiv cu advertoriale, fără să mă preocup foarte mult să-l promovez sau să-i fac rost de linkuri inbound. Orișicum, ștergerea PR-ului este un semnal de alarmă cum că penalizările Google sunt un lucru serios, de care e bine să ținem seama, mai ales dacă postăm articole sponsorizate. Pe de altă parte, am crescut pe Life is Good de la 2 la 3, pe Turistul de la 0 la 1, pe Blog Media de la 0 la 1 iar pe Geek de la 0 la 2 (deci blogul acesta are deja PageRank 2). SunLog a rămas tot la PR 1.

Ultimele două creșteri au venit ca o surpriză pentru mine, deoarece pentru Blog Media (BM) am tras cel mai mult dintre toate blogurile noi și mă așteptam ca el să ia locul I cu coroniță ca să zic așa. Făcând o comparație între BM și Geek, BM are o vechime puțin mai mare, ceva mai multe comentarii și totodată mai multe linkuri externe. Geek are în schimb conținut mai bun și nișat, o pagină de Facebook (cu 7 like-uri la ora actuală) și 5 de +1 pe Google. BM nu are nicio pagină pe FB și niciun +1. În ce privește calitatea conținutului, nu văd cum ar putea-o evalua Google în mod direct. Iar PageRank-ul este o măsură a linkurilor și nu a calității textului, lucru atestat și de clipul de mai jos. Sigur că având un conținut de calitate vor veni în timp și linkurile dar, după cum vă spuneam, Blog Media stă mai bine la capitolul linkuri din afară decât Geek.


Având câteva piese la dispoziție, putem încerca să rezolvăm o parte din puzzle și să conchidem că social media (poate cu un accent mărit pe Google+) joacă un rol din ce în ce mai important în evaluarea relevanței unui site. Reacțiile pe care le primim la articolele noastre și în general la blog sunt luate în calcul de Google ca indicatori de popularitate și de încredere. Apare din ce în ce mai stringentă necesitatea de a avea conturi pe rețelele sociale și de a le folosi la potențialul lor maxim. Așa că vă recomand tuturor să vă faceți pagini pe Facebook pentru toate blogurile pe care le dețineți și să vă integrați cât mai mult în aceste rețele sociale.

În încheiere, anul ăsta am deschis mai multe bloguri, pe care am scris mai mult sau mai puțin, iar trei dintre ele au acum PageRank peste 0. În particular, am obținut PR 2 pe Geek, fără să fac eforturi speciale în direcția asta, aproape limitându-mă la a posta articole despre un domeniu care îmi place. Nu sunt sigur în cât timp ar reuși o firmă care-și deschide site pe o anumită temă să obțină PR 2 fără să se promoveze și fără să investească alți bani decât pentru domeniu și eventual host.

Acum să v-aud și pe voi cum stați. :)

E posibil să se introducă o taxă anuală pentru domeniile pe .ro

După cum vă spuneam în articolul despre cumpărarea unui domeniu, la ora actuală domeniile pe .ro se pot cumpăra fie anual, fie pe o perioadă nedeterminată (în prezent costă cam 222 de lei), adică pe viață sau până se schimbă legea. Ei bine, există premize ca legea să se schimbe, la modul că s-a făcut o propunere de implementare a unei taxe anuale, care poate fi o taxă de mentenanță a domeniului sau o taxă de reînnoire. Scopul ar fi o disponibilizare a domeniilor nefolosite precum și o mai bună evidență a celor care sunt folosite, simultan cu asigurarea unor venituri anuale pentru a acoperi costurile de întreținere pe care le are RoTLD.

taxă pe domeniile ro

Deocamdată nu putem vorbi foarte mult despre detalii, deoarece eu zic că proiectul e într-o fază incipientă, având în vedere că Gheorghe Șerban, directorul executiv al Asociației furnizorilor de internet (ANISP), cu care s-a discutat săptămâna trecută acest subiect, a declarat că forma actuală a propunerii este pripită. Deci rămâne să vedem dacă și în ce formă se va adopta această propunere. În timpul ăsta, evident, pe net a început mai toată lumea să se plângă că cum e posibil așa ceva, că de ce ne iau impozit, că de ce nu putem fi noi mai speciali (probabil pentru că tocmai a fost 1 decembrie; vă reamintesc că domeniile internaționale se achiziționează anual, nu „pe viață”), că de ce le trebuie bani celor de la RoTLD când la peste 710000 de domenii înregistrate au făcut mia de miliarde de lei vechi.

În timp ce e adevărat că în visteria RoTLD au curs niște bani, și că tocmai ce-au scumpit prețul domeniilor pe .ro, nu pot să nu fiu de acord cu o parte din rațiunile pentru care s-a emis această propunere, care de altfel exista ca posibilitate (și chiar zvon) încă de acum câțiva ani. Să dau un exemplu: vreți să vă deschideți un blog pe wordpress.com, intitulat să zicem Geek. Dar constatați că adresa geek.wordpress.com este deja ocupată. De cineva care și-a făcut blog pe ea în 2005, a scris acolo un articol și apoi l-a lăsat în paragină. Iar voi n-o puteți folosi, deși respectivul poate s-a călugărit între timp și nu mai intră pe net. O taxă anuală percepută de wordpress.com ar disponibiliza acel domeniu, alături de altele, pentru că cei care nu le folosesc nu le-ar mai plăti și atunci ele ar deveni libere pentru cei care au nevoie cu adevărat de ele.

Aici se poate ridica o obiecție. Ca ce chestie ar trebui să justific modul în care folosesc un bun personal? De exemplu, ce îl pișcă pe stat dacă eu locuiesc în apartamentul din dotare? E al meu, îl pot ține gol toată viața dacă așa vor mușchii mei. Perfect de acord. Exceptând faptul că o chirie la bloc costă probabil câteva sute de lei, depinde de oraș, în timp ce prețul unui apartament este de... un milion? În schimb, un domeniu pe .ro costă doar de câteva ori mai mult decât taxa anuală a unui domeniu internațional. Deci îmi iau un apartament cu prețul chiriei pe un an și îl țin nefolosit, când numărul de apartamente care se pot construi este finit? Dacă și domeniul pe .ro ar costa să zicem 5000 de lei, atunci aș fi de absolut de acord că nu putem discuta de o taxă anuală, care ar încălca dreptul proprietății. E o chestiune de proporții.

În ce privește percepția cum că aceste domenii ar fi fost cumpărate „pe viață”, dați-mi voie să vă spun că ea este falsă. RoTLD nu le-a vândut niciodată pe viață, și toate firmele care vând domenii .ro sunt în ultimă instanță reselleri sau parteneri RoTLD. Dacă intrați pe pagina de domenii DHost, o să constatați că la domeniile .ro este afișat prețul în două variante: anual și nelimitat. O firmă serioasă nu vă va spune niciodată „pe viață”, dar multe firme au afișat acest „pe viață” tocmai pentru a-și mări vânzările. În realitate, pur și simplu perioada era nedeterminată.

Cum eu am câteva domenii pe .ro, dintre care unul nefolosit deloc și altul nefolosit la site-uri, evident că sper ca această propunere să nu devină lege. Dar nu pot să nu recunosc onest că la baza ei se află niște rațiuni care se susțin. După cum nu cred că evitarea unei astfel de taxe de reînnoire, cum există peste tot la celelalte domenii, poate fi evitată la nesfârșit. Și în fond, dacă nu ai bani pentru domeniul din dotare, ce mai cauți pe internet? Există și varianta blogspot.com...

Mai amintesc în încheiere că la ora actuală, din ce știu, vânzarea individuală a unui domeniu pe .ro este interzisă (adică nu puteți să-l vindeți altuia, trebuie să renunțați la el după care, eventual, RoTLD îl va pune din nou în vânzare).

Comentarii

ZeList

Arhivă