Titluri SEO pe Blogger (Blogspot)

Bun venit în lumea minunată a internetului! Locul unde nu mai sunteți obligat să ascultați pasiv ce vă transmit alții prin ziare, reviste sau posturi de televiziune, ci puteți deveni la rândul vostru o voce, puteți avea un cuvânt de spus, puteți face diferența. În acest scop, tocmai v-ați deschis un blog și ați început să scrieți pe el. Începător fiind, ați ales o platformă ușoară, dar în același timp sigură, deținută chiar de Google, și anume Blogger (sau Blogspot).

Ați scris deja primul articol, i-ați dat un titlu (să zicem De ce Gigi Becali este mai bun decât Băsescu) și ați apăsat pe butonul Publicare iar textul vostru este acum online, vizibil din orice colț al planetei. În continuare vă așteptați ca toți cei preocupați de fotbal și politică să vă intre pe blog și să lase comentarii vizavi de ce ați scris. Dar vai! - acest lucru nu se întâmplă. Și uitându-vă mai atent, constatați cu surprindere că articolul scris de voi, atunci când îl deschideți, are ca titlu în bara de sus din browser Blogul lui Gigel - De ce Gigi Becali este mai bun decât Băsescu, unde Gigel sunteți voi iar Blogul lui Gigel este numele pe care l-ați pus blogului. Și vă dați seama că... păi că toată lumea interesată de Becali va căuta în Google „becali blabla”, și toată lumea interesată de Băsescu va căuta în Google „basescu blabla”, și nimeni nu va căuta „blogul lui gigel - băsescu blabla” sau „blogul lui gigel - becali blabla”. Și astfel articolul vostru va fi mai pe la coadă acolo, undeva pe pagina o mie cinci sute două zeci și ceva. No, cum spune ardeleanul, aveți o problemă.

Într-adevăr, în mod implicit pe Blogger/Blogspot numele blogului apare în fața titlului efectiv al articolului, reducându-i astfel impactul în rezultatele Google, în loc să apară la sfârșit sau să nu apară deloc. Cum puteți corecta acest lucru? Foarte simplu, iar mai jos o să explic pas cu pas ce trebuie făcut.

Pasul 1

 Intrați în panoul de control al blogului dvs, la secțiunea Șablon (click pe imagine pentru mărire).

panou control blogger

Înainte de a trece mai departe, sus în dreapta aveți un buton care nu apare în imaginea aceasta. Folosiți-l pentru a salva pe calculatorul propriu o copie a șablonului curent (temei curente) de pe blog, pe care să îl puteți restabili în caz că ceva merge prost.

Pasul 2

În continuare dați click pe Edit HTML (butonul deasupra căruia se află mouse-ul în imaginea de mai sus) și o să se deschidă în browser codul HTML al șablonului curent. O să arate cam SF ce vedeți acolo dar nu vă speriați.

Pasul 3

Căutați (folosiți Ctrl+F sau opțiunea de Search/Find a browserului dvs) codul cuprins între <title> și </title>, îl veți găsi probabil undeva sus, în primele 20-30 linii, și tot probabil el va fi scurt, pe o singură linie.

Pasul 4

Ștergeți acest cod, inclusiv <title> și </title>, și în locul lui, în aceeași poziție, inserați următorul cod:

<title>
<b:if cond='data:blog.homepageUrl == data:blog.url'>
<data:blog.title/>
<b:else/>
<data:blog.pageName/> | <data:blog.title/>
</b:if>
</title>


În loc de semnul cu roșu puteți pune „-” sau „~” sau orice alt semn vă place, ca separator între titlul articolului și titlul blogului. Opțional puteți șterge complet acest semn împreună cu ce urmează după el pe linia respectivă de cod, și atunci titlul blogului nu va mai apărea deloc în titlul unei pagini individuale.

Pasul 5

Salvați șablonul modificat și verificați apoi cum apar titlurile. Ar trebui să vedeți ceva de genul: De ce Gigi Becali este mai bun decât Băsescu | Blogul lui Gigel, ceea ce este ok pentru Google.

Anumite șabloane este posibil să prezinte coduri mai complicate pentru titlu, de exemplu să existe două secvențe de tip <title>...</title>, atunci ele vor fi cuprinse între niște <b:if>...</b:if>, va trebui în acest caz să ștergeți toată structura IF. Dar aceste cazuri vor fi rare iar exemplul de mai sus poate fi adaptat cu ușurință la orice șablon.

De notat că există mai multe variante de optimizare a titlului pe Blogger/Blogspot dar metoda prezentată aici este foarte bună, în sensul că inclusiv paginile care rezultă când dați click pe o etichetă, pe o dată din arhiva blogului sau pe o pagină statică vor avea titluri SEO.

Mult succes!

Ce este un blog?

În câteva din articolele precedente apar termenii: blog, bloguri, blogging (sau bloging) etc. În acest articol (sau post/postare, ca să folosim un cuvânt consacrat în blogosferă) o să discut despre bloguri și cu ce se mănâncă ele. Asta evident pentru cei care intră din Google căutând cum se face un blog sau ce este un blog, că nu toți ne naștem învățați, eu cel puțin la început n-aveam habar de bloguri și un articol de acest tip mi-ar fi fost de ajutor. Deci informațiile care urmează se adresează mai ales începătorilor într-ale internetului.

ce este blogul

Un blog este un site cu anumite particularități. Numele vine de la web+log, care înseamnă jurnal web. Într-adevăr, cel mai bun model pentru a putea înțelege blogurile este acela de jurnal sau ziar/revistă. Ca și ele, blogurile conțin articole (sau pagini) actualizate relativ des, autorul adaugă din timp în timp conținut nou iar cititorii (internauții care intră pe acel blog) pot lăsa comentarii. Spre deosebire de publicațiile tipărite pe hârtie, care dispar repede (imaginați-vă că vreți să citiți ediția de acum un an a ziarului cutare, unde o găsiți?), articolele publicate pe un blog sunt arhivate, cititorul având posibilitatea de a accesa întreaga istorie a acelui blog, tot ce s-a scris pe el de la început până în prezent sau la o dată fixă. Pagina principală a blogului afișează de regulă ultimele articole introduse, în ordine invers cronologică, adică cel mai nou articol va fi primul de sus.

Un exemplu de blog este chiar site-ul de față, Geek a cărui arhivă se află momentan afișată în sidebar-ul din dreapta. În afară de arhivă blogurile mai pun la dispoziția cititorului și alte mici instrumente ajutătoare, astfel postările sunt de regulă grupate pe categorii și/sau au atașate o serie de etichete sau cuvinte cheie. Datorită lor vă este foarte ușor să afișați doar textele în care apare un anumit cuvânt (tag sau etichetă) ori cele cu o anumită tematică (bancuri, prezentări de filme, știri etc). Și sigur că mai sunt multe elemente tehnice sau chestii interesante, dar las în seama voastră să le descoperiți singuri.

După această prezentare s-ar putea naște ideea că blogul este un site extrem de complex și că pentru a-ți face un astfe de site ai nevoie de cunoștințe solide de HTML și web-design. Ironic, deși prima parte a afirmației e adevărată, blogurile fiind extrem de puternice și flexibile, ele sunt în același timp foarte ușor de construit, de regulă mult mai ușor decât un simplu site de prezentare a unei firme. Cum așa? Pentru că, datorită popularității uriașe de care au început să se bucure, în timp au apărut multe firme sau platforme care facilitează crearea acestor bloguri, vă pun la dispoziție intrumentele necesare pentru ca, fără niciun pic de cunoștințe de programare sau web design, să vă puteți deschide propriul vostru blog în câteva minute. Și cea mai frumoasă parte este că multe din ele sunt gratuite.

Într-un articol viitor voi prezenta câteva astfel de platforme populare pe care vă puteți face gratuit bloguri.

Cum va arăta Facebook când noi vom fi bunici?

Rețeaua Facebook a ajuns atât de populară încât a devenit un sinonim al existenței. Am cont pe Facebook, deci exist. La ora actuală unul din șase locuitori ai planetei trăiesc cu adevărat, adică se estimează că numărul de utilizatori Facebook este de un miliard.

Nepăsare virtuală

Săptămâna trecută am participat la un concurs (Blog Power) cu un articol despre platforma Ghost. Unul dintre concurenți, din neștiință, a pus în mod greșit linkuri nofollow spre majoritatea celorlalți participanți, lucru asupra căruia i-am atras atenția într-un comentariu. La care cineva mi-a răspuns:
Nu toata lumea stie despre do-follow si no-follow, Cristi. Iar unora poate chiar nu le pasa.
Nu despre neștiință mi-am propus să discut aici, căci soluția în cazul ei este simplă: învățarea. Problema este însă în ultima parte, cea cu nepăsarea. Evident că unora nu le pasă de linkurile pe care le pun în articole, dacă respectă formatul html al unui link sau sunt pur și simplu texte de forma http://..., dacă sunt dofollow sau nu, dacă sunt de tip click aici sau au dacă au ancore sugestive. Dar simplul fapt că lor nu le pasă este suficient pentru a-i disculpa?

nepasare la volan

Spre a mă face mai bine înțeles, o să folosesc o analogie. Să zicem că ne cumpărăm o mașină nou-nouță de care suntem tare mândri - aceasta este blogul. Să mai zicem apoi că dorim să o și conducem, doar de aia am achiziționat-o. Dar nu facem efortul de a învăța și regulile de circulație, că nouă nu ne pasă de ele, la ce bun, noi vrem pur și simplu să simțim părul în bătaia vântului sau ceva de genul. Ce rezultă de aici? Uneori accidente, alteori poate pierderi de vieți omenești. La fel cum linkurile nofollow ucid, într-un fel, site-urile. Pentru că - vrem sau nu - pe net Google joacă rolul lui Dumnezeu iar linkurile rolul hranei.

Ok, analogia de mai sus nu-i întru totul adecvată, în sensul că linkurile nofollow nu-l ucid pe destinatar ci doar îi dăruiesc o cutie goală, pe care n-o poate folosi nicicum. Dar se înțelege unde bat. Iar faptul că nouă nu ne pasă nu înseamnă că nimănui nu-i pasă, iar lenea și indolența nu se transformă din păcate în virtuți doar pentru că trecem din offline în online. Există pe net atâtea site-uri cu conținut dubios, lipsit de valoare, sec etc, dar scris de oameni care știu SEO și știu cum să folosească linkurile, încât de multe ori căutați ceva în Google și primiți rezultate absolut jalnice. De ce credeți că în această mare (flood) de spamming cu texte irelevante, articolele voastre - originale, scrise cu trudă și pasiune, pline de semnificații - nu ies la suprafață?

Pentru că nu vă pasă.

Alege-ți numele de utilizator Yahoo!

Am o veste bună pentru utilizatorii Yahoo. Dar înainte de asta, o scurtă introducere, poate mai intră lume din Google și nu toți știu cu ce se mănâncă portalul violet, în ciuda aparențelor.

utilizator yahoo

Yahoo este unul din pionierii internetului, oferind servicii de mail și mesagerie instantă (chat live) gratis. Yahoo este totodată foarte popular în România, atât în rândul adulților (mai ales pentru mail) cât și în rândul tinerilor sau copiilor (mai ales pentru celebrul messenger). Totuși, fiind un serviciu atât de vechi și de popular, atunci când îți faci cont pe el este aproape imposibil să găsești numele ideal de utilizator liber. De exemplu, dacă te cheamă Marcel și ai dori contul marcel@yahoo.com, este mai mult ca sigur că nu-l vei găsi disponibil, deoarece înaintea ta au fost alți Marcei care și-au făcut deja cont acolo și unul din ei a ocupat evident numele respectiv.

Ei bine, ziceam că am o veste bună. Yahoo este în proces de ștergere a conturilor vechi, vorbim de milioane de conturi, care nu au mai fost accesate în ultimul an. Iar aceste conturi vor putea fi realocate doritorilor, pe baza unei „cereri”, pe modelul primul venit - primul servit. Ce înseamnă practic acest lucru? Înseamnă că dacă de exemplu sunteți cunoscut pe net sub nick-ul de Zeus, aveți o șansă de a obține contul zeus@yahoo.com.

utilizator yahoo

Cum trebuie să procedați? Foarte simplu. Intrați pe wishlist-ul creat de Yahoo și completați sus până la 5 nume dorite (este ca la admiterea la facultate, dacă primul nu va fi liber poate aveți noroc cu al doilea) iar jos adresa dvs actuală de la Yahoo pe care doriți să o schimbați. Veți primi pe la mijlocul lui august un mail cu eventualul nume disponibil, pe care trebuie să-l reclamați (to claim, a pretinde, a solicita) în maximum 48 de ore după aceea, adică de fapt să răspundeți la acel mail în conformitate cu modul descris acolo. Și gata, va fi al vostru. De asemenea, o să aveți opțiunea de a monitoriza numele de utilizatori dorite, astfel încât să fiți informați când acestea devin disponibile.

Ceva mai multe informații puteți citi pe blogul Yahoo de pe Tumblr.

Și acum să vă spun de ce am reticențe cu privire la trecerea pe un astfel de cont. Pentru că conturile cu nume simple, comune, de genul marcel@yahoo.com, e foarte posibil să fie deja în listele multor boți sau viruși, așa că vă puteți trezi cu multe mailuri de tip spam pe un astfel de cont. În timp ce pe un cont de mail atent întreținut și creat pe un nume mai puțin evident puteți primi foarte puțin spam sau chiar deloc (pe adresa din pagina de contact am zero mesaje spam până în prezent). Dar cum deschiderea unui nou cont Yahoo este gratis, puteți să încercați...

Concluzia este, bineînțeles, că informațiile tari le găsiți pe Geek.

Platforma de blogging Ghost

Ghost este o nouă platformă de blogging. Atât de nouă, că încă nu s-a născut; trebuie să mai așteptăm până s-o putem testa. Din cauza asta e foarte probabil să nu fi auzit despre ea; nu-i nimic, vă povestesc eu aici. Și trebuie să recunosc că nici eu n-aș fi știut de existența ei dacă n-aș fi citit articolul Ghost, un rival pentru WordPress de pe blogul Balantza.

Din riscurile hosturilor gratuite

Recent, chiar alaltăieri dacă bine rețin, am vrut să intru pe un blog pentru a verifica ceva; nu are importanță numele blogului și nu mi-am propus să îl fac de cacao. În orice caz, este realizat pe WordPress și găzduit undeva gratis.

Cum să punem linkuri în comentarii

Ca blogger, te lovești de tot felul de situații. Ca internaut, cu atât mai mult. Articolul de față mi-a fost inspirat de un comentariu pe care mi l-a lăsat Dana (autoare pe SexulSlab) pe un alt blog, la un text despre comerț. Acolo, ea a lăsat un link într-un comentariu, dar pentru că nu l-a scris corect, el a apărut textual și nu sub formă de link.

Să zicem că participați la o discuție pe net și la un moment dat, pentru a vă susține punctul de vedere sau din alte motive, doriți să puneți un link spre o anumită pagină web, astfel încât lumea să poată da click pe el și să ajungă acolo. Pe anumite site-uri, tot ce trebuie să faceți pentru asta este să dați copy/paste la adresa URL a paginii în cauză. În majoritatea cazurilor însă asta nu va funcționa, și în loc să apară un link spre, să zicem, Dependența de telefoane, tot ce veți vedea afișat va fi "http://info.m3d1a.ro/2013/07/dependenta-de-telefoane.html". Și totuși, mai sus cineva tocmai a postat un link pe care se poate da click. Cum puteți face același lucru și dvs?

link

Există unele forumuri sau site-uri care permit postarea de linkuri sau de alte artificii textuale folosind tot felul de scurtăruri (sau shortcodes). De exemplu, este posibil ca linkul dvs să trebuiască încadrat între [link] și [/link], respectiv în cazul nostru [link]http://info.m3d1a.ro/2013/07/dependenta-de-telefoane.html[/link], pentru ca el să apară sub formă de link. Dacă este așa, atunci va exista de regulă o legendă cu note explicative privitoare la aceste coduri/scurtături pe care le puteți utiliza, de cele mai multe ori chiar deasupra ferestrei unde scrieți comentariul. Așadar, înainte de a comenta, uitați-vă cu atenție după astfel de informații.

Dacă nu le găsiți, atunci va trebui să scrieți codul HTML al linkului. Acest cod este destul de simplu dar pentru începători el poate părea complicat. În limbajul HTML, orice link se scrie la modul următor: <a href="adresă">ancoră</a>. Partea cu roșu este fixă și apare la orice link, deci va trebui memorată. Partea cu verde sau adresa este pur și simplu URL-ul paginii linkuite, pe care îl puneți cu copy/paste. Partea cu albastru sau ancora este textul care apare vizibil cititorului și pe care el poate da click. Chiar dacă pare puțin greoaie de memorat, formula de mai sus vă va ajuta uneori și în alte direcții, de exemplu dacă aveți chiar dvs un forum, blog sau alt site, deoarece aceasta este limba universală în care se scriu linkurile pe net.

În concluzie, câteva remarci. Pe majoritatea site-urilor, linkurile din comentarii sunt nofollow, adică Google nu ține cont de ele și nu acordă puncte paginii linkuite (pentru că trebuie să știți că în mod normal, un link prezent în altă parte decât în comentarii ajută site-ul sau pagina web linkuită, făcând-o mai valoroasă în ochii motoarelor de căutare). Mai mult, anumitor autori, moderatori, administratori sau webmasteri s-ar putea să nu le placă postarea de linkuri pe site-urile lor, nici măcar în comentarii. De exemplu, pe blogurile de pe WordPress, dacă scrii două sau mai multe linkuri într-un comentariu, acesta de obicei intră automat la spam și trebuie apoi aprobat de un admin ca să devină vizibil. Așadar, feriți-vă de a face publicitate prin linkuri. Utilizați-le doar acolo unde ele se justifică, în contextul discuției pe care o purtați.

Mult succes!

Ce sunt pixelii

Un pixel este, simplu spus, un punct de pe ecran, unde ecranul poate fi al calculatorului, al telefonului, al tabletei șamd. Într-o formulare mai tehnică, pixelul desemnează cea mai mică unitate adresabilă a memoriei video a unui monitor. Pixelul este totodată un punct al unei imagini digitale. Făcând o analogie, pixelul este pentru o imagine (sau un monitor) ca atomul pentru materie.

pixeli

Formatele digitale au nevoie de pixeli. Să zicem că faceți o poză unei flori sau unui peisaj. Pentru a o putea reprezenta în calculator, acea imagine trebuie împărțită în pătrățele foarte mici, oarecum asemenea unei table de șah, fiecare pătrățel având o anumită culoare. Imaginea rezultată poate fi astfel reprezentată numeric, fiecărui pătrățel asociindu-i o cantitate de rușu, verde și albastru care, împreună, ne dau toate culorile și nuanțele reprezentabile pe monitoarele noastre. Acele pătrățele sunt de fapt pixelii.

Cu cât un pixelii sunt mai mici, cu atât imaginea este mai clară și mai aproape de realitate (pentru că o vedem fină, nepătrățoasă) și cu atât rezoluția imaginii este mai mari (aceeași imagine sau același monitor poate conține mai mulți pixeli). Cele mai de calitate imagini și filme de largă circulație la ora actuală sunt cele HD (high definition sau definiție înaltă), având rezoluții de 1920x1080, adică 1920 pixeli pe orizonatală și 1080 pixeli pe verticală (mai mulți pixeli pe orizontală deoarece monitoarele sunt în general late).

Este bine ca atunci când vă cumpărați un monitor, să verificați ca el să suporte 1920x1080, sau rezoluții mai mari. Cu cât monitorul va suporta rezoluții mai mari, cu atât va reda filme și imagini mai granulare, la o calitate mai bună.

Comentarii

ZeList

Arhivă